שיווק באינטרנט לפי מאפייני העסק

עסקים קטנים ובינוניים רבים בישראל, מתקשים לעמוד בתחרות השיווק במדיה הדיגיטלית– האתגר עבורם הוא כפול ומכופל ונובע הן מתקציבי שיווק נמוכים ומוגבלים והן מהעדר ידע מקצועי היכן ואיך לפעול נכון במציאות הדיגיטלית המשתנה.

על פי הדיווח האחרון שהתפרסם מטעם משרד הכלכלה והתעשייה, מספר העסקים בישראל עומד על 504,224 עסקים. 99.5% מהם הינם עסקים קטנים ובינוניים.

החלק הארי מתוכם הוא של עסקים קטנים – מתוכם סה"כ 50.4% יזמים בהעסקה עצמית. עסקים המעסיקים בין 1-4 עובדים מהווים סה"כ 35.2% ,בין 5-19  10.9% ,ורק 3% מעסיקים בין 20-100 עובדים.

91% מהעסקים בישראל פועלים באמצעים דיגיטליים ברשת; 90% מהם מפרסמים באופן כללי ללקוחות פוטנציאליים ו- 76% מהם מוכרים מוצרים או שירותים ספציפיים. כך הוצג בסקר "העתיד של העסקים" שנערך בשיתוף עם פייסבוק ישראל 2016,

לשאלה מהם האתגרים הגדולים שעומדים בפניהם בפעילות ברשת הדיגיטלית ענו 80% מהנשאלים – כי האתגר המשמעותי העומד בפניהם הוא משיכת לקוחות לעסק בתקציבים נמוכים ובהיעדר ידע מקצועי משתנה.

בעלי עסקים קטנים ובינוניים מבינים שהאינטרנט ובכללו הרשתות החברתיות הם זירות שיווקיות הכרחיות לפעילות עבורם כדי למשוך לקוחות חדשים ולשמר קיימים.

על מנת לעשות קצת סדר בתוך ריבוי המשתנים בהם יש להתחשב בבואכם לבחור את ערוצי המדיה המתאימים לעסק שלכם ולהחליט באיזו גישה לפעול בהם אציג מודל שאלות פשוט לבדיקה.

לפני בנית האסטרטגיה השיווקית להלן השאלות שיש לשאול:

  1. האם הלקוחות שלי קבועים או חוזרים או מזדמנים ומגיעים לעיתים רחוקות?
  2. האם רמת העניין שלהם במוצר או בשירות שאני מספק גבוהה או נמוכה?

בעסקים בהם רמת העניין גבוהה והלקוחות הם לקוחות חוזרים– חשוב יהיה לפעול בערוצי הרשת החברתית, ליצור רשימת תפוצה ולנהל את הפעילות השיווקית במודל התקשרות של תוכן מתפתח.

דוגמאות לעסקים כאלו: מומחים בתחום מסוים, מאמנים, מעצבים מובילי דיעה וכד'…

בעסקים בהם רמת העניין לתוכן נמוכה אך הקניות הן שגרתיות שוטפות חשוב יהיה לפעול ברשתות החברתיות, לקדם את האתר בקידום ADW ממומן, לעבוד עם רשימת תפוצה וליצור מסרים קצרים ומפתים שיניעו לפעולה.

דוגמאות לעסקים כאלו: ספרים, קוסמטיקאית, מרכז מטפלים, מקומות בילוי, חנויות וכד'.

בעסקים בהם הקניות הן לעיתים רחוקות אך רמת העניין גבוהה, חשוב לפגוש את הלקוחות במקומות בהם הם נמצאים. חשוב יהיה להיות בנוכחות של אתר או לפחות דף נחיתה באינטרנט, לקדם את האתר במנועי החיפוש: SEO, ADW קידום אורגני וממומן. לפעול בערוצים של רשת שותפים ולפרסם שם את השירות או המוצר אותו אתם מציעים.

דוגמאות לעסקים כאלו: עו"ד, רואי חשבון, מעצבי פנים ואדריכלים, מנהלי חשבונות, מתווכי נדל"ן וכד'.

מבוסס על מודל הכפפה- דר' דן הרמן.

עסקים אשר מוצאים כי מאפיינים אותם מספר סוגי התנהלות, ככל הנראה משווקים שירותים לקהלים שונים, או שפעלים ביותר מזירה תחרותית אחת.

ממליצה להם לבדוק כדאיות עסקית של הערוצים השונים, לבחון מהיכן נובעת הכפילות ולגבש החלטה האם רווחי ונכון יהיה להמשיך באופן הזה, או להתאים אסטרטגיה שונה לכל ערוץ

לסיום בנימה אישית,

אנו חיים בעידן של שפע אפשרויות יש לכך יתרונות רבים אך גם חסרונות. אלו שישכילו להתנהל בחכמה יזכו למינוף היתרונות ומכאן להצלחה עסקית מתמשכת.