מה מיוחד בניהול עסקי של מעצבים ויוצרים ?

"אני רק רציתי לעצב וליצור"

למה צריך שיווק, מיתוג, מיקור חוץ, תמחיר, רווח והפסד.- למה בכלל צריך את זה ? 

שאלות כאלו ודומות – שואלים רבים ממעצבי מוצר, אמנים ויוצרים אשר מנהלים עסק- אלו שכל כוונתם מלכתחילה הייתה לעצב וליצור ועל הדרך אם אפשר גם להרוויח.

נטיית ליבם הטבעית של אלו עוסקת ביצירה עצמה.רובם (שימו לב- לא כולם!) אינם מבינים במיקוד קולקציה, בתהליכי ייצור יעילים, ניתוחי עלות תועלת, תכנית שיווקית, תכנית מכירות, מיתוג, ניהול מו"מ, אסטרטגיה עסקית ועוד כאלו מושגים אשר בלעדיהם קשה יהיה לנהל עסק צומח ורווחי לאורך זמן.
אז היכן נתקע "הגלגל" ? למה כל כך קשה למעצבים, אמנים ומעצבי מוצר למכור וגם להרוויח ?

עסק מסוג זה הינו עסק מורכב הכרוך בניהול תהליך רב ממדי אשר מתנהל בשלבים ודורש מיומנויות רבות, ידע וניסיון רחב בתחומים מגוונים.היוצר הוא רק בן אדם אחד.ולא לשכוח הוא הרי רק רצה ליצור ובזה הוא הכי טוב שיש.היוצר צריך שיהיה פעלולן רב זרועות מיומן בקפיצות מרשימות ובעל קפיצי שרירים גמישים במיוחד,שאם לא כן הוא קצת בבעיה! (וקצת זה כדי להיות מנומסת)

אז איך בכל זאת עושים את זה ?
שיטת ה- DESIGN 3 לניהול עסק למעצבים כוללת את שלושת מרכיבי המודל אשר מאפשרת ניהול חכם לאורך תהליך היצירה הייצור והמכירה, ניהול אשר ממקד את היוצר בתהליך ממוקד שוק וממוקד רווח מלכתחילה.

אז הנה הקריאה לכל המעצבים, מעצבי המוצר, היוצרים והאומנים ברחבי העולם.

DESIGN TO MARKET 
DESING TO COST 
DESIGN TO PROFIT 
וכל אלו מראש !עוד לפני שיצאתם לדרך בתהליך גיבוש הקולקציה.

שיטה זו מבטיחה עיצוב קולקציה ממוקדת שוק וצורך של לקוחות- Design to market – ובכך מבטיחה מכירות.ייצור ממוקד לפי עלות המתאימה למחירי השוק Design to cost – ובכך מבטיחה מכירות. והכי חשוב מאפשרת רווח בסוף התהליך- Design to profit – (כסף כזה שאתו אפשר ללכת לבנק).

הרעיון העומד בבסיסו של ניהול העסק לפי המודל קורא למעצב המוצר לנהל תהליך "חושב" ולא רק "מעצב" כבר מתחילת תהליך העיצוב. לחשוב מראש מוצר תואם לקוח, מוצר תואם עלות ולבסוף גם מוצר תואם רווח.

ניהול "חושב מראש" מאפשר רווחיות …והתוצאות מובטחות!

הנה כמה הכנות ושאלות שכדאי לשאול מראש טרם עיצוב המוצר:
שלב א' – מימד השיווק – Design to Market

•  הגדרת קהל היעד ובחינת מאפייניו לפי פילוח.  

•  מיהם המתחרים שלי ומה מאפיין\מבדל אותם בשוק המטרה? 

•  איפה נכנסת הקולקציה שלי \המוצר שלי מבחינת המיצוב והבידול שלו בשוק המטרה? 

•  הגדרת המותג – הגדרת המוצר שלי 

שלב ב' – מימד התמחיר – Design to Cost

•  בניית מודל תמחיר מתאים- כולל פירוט חומרי גלם, עלויות תפעל, ועלויות שיווק- שימו לב עלויות זה לא רק חישוב חומרי גלם! 

•  בחינת מודל הרווח לפי מחיר מכירה- קביעת מחיר מכירה לצרכן הסופי ומשם אחורה לסיטונאי ואז יש לבחון האם העלות ריאלית- שימו לב המוצר עצמו מדבר! הוא יאמר לכם בכמה הוא יכול להימכר- שאלו אותו ! 

•  איתור היצרן המתאים- למחיר המטרה, לאיכות וללוח הזמנים שנקבע. (יש להתייחס מראש לפרמטר העונתיות)

שלב ג' – מימד הרווח – Design to Profit

•  תכנון הרווח – ניהול תקציב ובקרה מראש- כמה אני צופה שיימכר ? לנהל תקציב עם מודל רגישות לכמויות- מומלץ לקחת מרווחי בטחון… 

•  התאמת מודל הפצה מתאים לרווח שנקבע- (סוכנים במודל מלא/חלקי, ירידים, חנויות/רשתות, אינטרנט וכד'.)

שיטת שלושת השלבים למעצבים מבטיחה מיקוד בתהליך עבודה נכון ומאפשרת בסיס איתן למימוש הפוטנציאל העסקי לאורך זמן!