צרחנים או צרכנים באמת ? השפעת ילדים על החלטות הקניה במשפחה

ילדים הם לקוחות, קניינים, בעלי ממון וצרכנים מאתגרים בהחלט!

למעלה מ -1.5 מיליארד ש"ח היו סך מקורות ההכנסה של ילדים ונוער בגלאי 12-17. מקור הכסף מדמי כיס שקבלו מהוריהם, מכספי מתנות שקבלו בחגים ובימי הולדת או באירועים מיוחדים ומעבודה בשכר מחוץ למשק הבית. הסכומים הללו משמשים ברובם לקניית מוצרים שלעיתים נרכשים באופן עצמאי גם ללא מעורבות ההורים.

נתונים אלו ידועים למשווקים אשר עושים שימוש מכוון ומשקיעים בשיטות שיווק ומסרים פרסומיים ממוקדים לילדים ונוער.

ההפתעה הגדולה מגיעה דווקא מנתונים חדשים אשר מתפרסמים לאחרונה. נתונים מרשימים ממחקרים בתחומי הצרכנות ודפוסי הצריכה, אשר מוצאים את הילדים כמקור משמעותי להשפעה על החלטות הקניה של הוריהם גם כאשר לא מדובר במוצרים עבור הילדים עצמם.

שינויים עכשוויים במבנה החברתי והדמוגרפי בארצות מערביות, מעלה את השפעתם של הילדים לגביי החלטות משפחתיות בכלל. רמת ההכנסה גבוהה יותר, יציאת נשים רבות למעגל העבודה, חינוך דמוקרטי יותר במשפחה, ילדים עצמאיים יותר. כל אלו ועוד מהווים קרקע פורייה לשינוי.

מחקר שהתפרסם בנושא זה- בחן במדגם גדול יחסית ומצא כי הורים מושפעים מהעדפות ילדיהם גם כאשר מדובר בבחירת רכב אישי (מי היה מאמין?). תוצאות המחקר הראו כי: שלושה מתוך חמישה הורים בחרו לרכוש את הרכב אותו העדיפו ילדיהם.

גם בצריכת מוצרי מזון לבית בכלל ומזון עבור הילדים בפרט נמצא כי הילדים הם אלו שמשפיעים על החלטת הקניה. מחקר שנערך בארה"ב בחן את מידת ההשפעה של הילדים על החלטות הקשורות לסוגי המזון שנבחרים. החוקרים מצאו כי גם עבור מזונות שאינם עבור הילדים נטו ההורים להתחשב בטעמם והשפעותיהם של הילדים. בשורה התחתונה, תוצאות המחקר הראו עליה משמעותית בדפוס זה לאורך השנים.

הבנת כוח ההשפעה של הילדים על הוריהם, הבחנה בהשתנות החברתית וראייה בילדים ונוער כצרכנים לכל דבר וכצרכנים משפיעים, חשוב שתהא במרכז תשומת ליבם של המשווקים, גם כאשר מדובר במוצר לילדים ונוער, וגם עבור מוצרים למשפחה באופן כללי.

הילדים משפיעים… הילדים מחליטים...אז איך משפיעים על הצרכן הצעיר ? מה מניע אותו ? מה מרגש עבורו ?

על מנת לייצר תהליך התנהגותי  (תוצאת רכישה) אצל הצרכן בכל גיל, צריך שיתקיימו  תהליכי השפעה אותם הוא צריך לעבור, ולתקשורת תפקיד משמעותי בהם.

 בהתנהגות הצרכן ובתוצאה הסופית אליה הגיע אין דבר אקראי. זהו תהליך השפעה ארוך וממושך אשר גורם לו לקבל את החלטת הקניה שלו.

בשלב המודעות על המשווק ליצור הכרות עם המוצר כך שתוביל  לעמדה חיובית.

עמדה חיובית אשר תיצור העדפה ומכאן תוביל לקניה ראשונית ולאחריה קניה חוזרת.

 על מנת לגרום להחלטת קניה במקרה של השפעת ילדים על הוריהם, חשוב לייצר את ההשפעה על הצרכנים הצעירים. אז מה מצליח?

 צרו התרחשויות והשקיעו מאמצי שיווק ופרסום בערוץ הגורמים החברתיים:

 אותם גורמים הנובעים  מהחברה. ובעצם כל מי שקרוב לקטגוריה של "משתתפים בקניה". אלו הקבוצות המשפיעות ביותר על הצעיר בבחירת מותגים ומוצרים ספציפיים.

 אלו פונים לערוץ הרגשי של שייכות לקבוצת השווים. צרו השפעה על תסמונת: "אם לכולם יש את זה גם אני רוצה!"

 תקשורת דרך הגורמים החברתיים עוברת דרך הקבוצות באמצעות:

  •  תקשורת בין אישית; מנגנון אשר פועל במעגל החברתי. לתקשורת הבין-אישית יש עוצמה והשפעה מכרעת על תהליכי קבלת החלטות.
  • השפעות קבוצתיות – לקבוצות יש השפעה באמצעות הנורמות בעיקר עבור מוצרים המוגדרים כ- Public (מוצרים שכולם רואים; תיק, רכב, תכשיטים וכו').

 עכשיו כשעל "קצה המזלג" ברור איך המנגנון עובד, נותר להתאים את אמצעי ומסרי השיווק והפרסום קצת יותר לגובה העיניים של הזאטוטים…

 אלו הם מקבלי ההחלטה האמתיים במשפחה, וגם אם לא לכל ההחלטות אז לפחות לחלקן!